Home

O Daniel Goldstein, ένας αμερικανός ψυχολόγος, ξεκινάει την ομιλία του με τον μύθο του Οδυσσέα.

Συγκεκριμένα, αναφέρεται στην ιστορία με τις Σειρήνες και το καράβι του Οδυσσέα, που παρ’ όλο που γνώριζε τι επρόκειτο να συμβεί (να παρασυρθεί, δηλαδή, από το τραγούδι τους), εκείνος αποφάσισε να το ακούσει και να ρισκάρει.
Μέσα από τον παραπάνω μύθο, περιγράφει την αντίδρασή μας στον πειρασμό. Οποιονδήποτε πειρασμό που βιώνουμε καθημερινά. Έτσι, έχοντας το παράδειγμα του Οδυσσέα ως μοτίβο, διαχωρίζει τους εαυτούς μας στον «σημερινό» και στον «μελλοντικό».
Ο «σημερινός» εαυτός μας επιθυμεί την απόλαυση χωρίς να σκέφτεται μακροπρόθεσμα. Και υποστηρίζει την θέση που διαμορφώνει και παρουσιάζει, με αναφορές σε γνωστούς ψυχολόγους και μελετητές στους αιώνες.
Συνεχίζοντας έτσι, αναφέρει τους λόγους που ο καθένας από εμάς στην σύγχρονη εποχή δεν μπορεί να αντισταθεί στους πειρασμούς και τις απολαύσεις.
Η λέξη–κλειδί είναι η αυτοσυγκράτηση. Η δεύτερη στη σειρά είναι οι προσωπικές δεσμεύσεις. Η λειτουργία και των δύο όρων είναι συνυφασμένη με τον «μελλοντικό» μας εαυτό. Και εξηγεί γιατί, μέσα από τα προσωπικά του βιώματα.
Ο τρόπος παρουσίασης του ομιλητή είναι ιδιαίτερα γλαφυρός. Απλουστεύει τις έννοιες με σκοπό να γίνεται αντιληπτός στον καθένα, που μπορεί να μην γνωρίζει τίποτα για όσα αναφέρεται. Στην πραγματικότητα, οι έννοιες που σχολιάζει και οι μελετητές στους οποίους αναφέρεται είναι αρκετά δύσκολοι και εξεζητημένοι από κάποιον που τα ενδιαφέροντα του δεν άπτονται της ψυχολογίας (όπως εγώ δηλαδή!).

Και γι’ αυτό, ο τρόπος που παρουσιάζει την ομιλία του συνοψίζει τα βασικότερα σημεία της ψυχολογίας όσον αφορά την απόλαυση, την αυτοσυγκράτηση και τους πειρασμούς.
Μέσα σε δεκαέξι λεπτά που διαρκεί η ομιλία, ο Daniel Goldstein έχει αναλύσει τα σημαντικότερα σημεία της θεωρίας του, με παραδείγματα και αναφορές σε ψυχολόγους –σταθμούς ανά τους αιώνες. Και ακόμα περισσότερο, παρουσιάζει τον προηγούμενο «σημερινό» εαυτό του, με τον πραγματικά «σημερινό» εαυτό του ως φωτεινό παράδειγμα, κατακρίνοντας τις προσωπικές δεσμεύσεις, ως μαστίγωμα του εαυτού μας να επιτύχει οτιδήποτε.

Συνεχίζει, δηλώνοντας ότι μελετά τον «σημερινό» και τον «μελλοντικό» εαυτό μας στο πεδίο της οικονομίας. Πεδίο ιδιαίτερα χρήσιμο για την παρούσα εποχή.

Το αξιοσημείωτο στην ομιλία είναι ότι έχει διαμορφώσει μαζί με τους συνεργάτες του, ένα πρόγραμμα που αποδεικνύει την σημασία της αποταμίευσης. Συγκεκριμένα, στο πρόγραμμα αυτό, μπορεί κάποιος να δει τις μελλοντικές του επενδύσεις και πως αυτές θα διαμορφωθούν. Για παράδειγμα, παρουσιάζει το « μελλοντικό» διαμέρισμα κάποιου που θα αποταμιεύσει. Έτσι, διαμόρφωσε μια λίστα διαμερισμάτων ανάλογα με το αποταμιευτικό πλάνο του καθένα.

Σε δεύτερη φάση, με την βοήθεια των συνεργατών του και της Allianz, δημιούργησαν ένα ακόμα πρόγραμμα για το πώς θα είναι κάποιοι νέοι- στην παρούσα ομιλία παρουσιάζει φοιτητές- ηλικιωμένοι. Μέσα απ’ αυτό το πείραμα, προσπαθούν να κατανοήσουν αν ο «μελλοντικός» εαυτός μας επηρεάζει τελικά τις αποταμιευτικές κινήσεις μας και το πλάνο που γενικότερα διαμορφώνουμε για το μέλλον μας.

Στα όσα παραθέτει, αυτό που εγώ μπορώ να καταλάβω, είναι η προσπάθεια του να μας δώσει την αίσθηση της ισορροπίας στον «σημερινό» και τον «μελλοντικό» εαυτό μας.

Πρόκειται για μια προσπάθεια να κατανοήσουμε τις πραγματικές ανάγκες του σήμερα, έχοντας στο νου μας και το μέλλον που θα επακολουθήσει.

Δεν ξέρω, λοιπόν, κατά πόσο αν αυτή είναι μια ομιλία που θα παρακολουθήσουν όλοι με θέρμη. Είμαι σίγουρη όμως ότι πρόκειται για μια ομιλία πραγματικά διαφορετική απ ‘όσα ξέρουμε έως τώρα, καθώς καλεί τον κάθε παρατηρητή της να σκεφτεί για τον «μελλοντικό» εαυτό του.

Τουλάχιστον, ο «σημερινός» εαυτός μου προσπάθησε να δει τον «μελλοντικό». Ο δικός σου πως μοιάζει;

Όλγα Αζιλαζιάν, Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού Παντείου Πανεπιστημίου

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s